
Cena, którą usłyszysz za sesję, to nie tylko koszt dwóch godzin "pstrykania zdjęć" podczas naszego spotkania. Na tę cenę składa się wiele innych kosztów, które fotograf ponosi, aby przygotować dla Ciebie piękne zdjęcia:
- sprzęt fotograficzny i komputerowy,
- oprogramowanie: programy graficzne, galerie on-line dla Klienta, utrzymanie portfolio na serwerach,
- czas: kontaktu z Klientem przed/po sesji, przygotowywania ofert i umów, samego wykonywania zdjęć, selekcji, obróbki, retuszu (największa część czasu), obsługi technicznej (wgrywania na serwer, przekazywania klientowi itp.), zlecania wykonania odbitek i pamiątek w laboratorium fotograficznym, wysyłki, dopełnienia formalności etc.
- wynajem studia oraz wyposażenia
- współpraca z innymi usługodawcami - z wizażystką, retuszerem, drugim fotografem lub asystentem
- wykonanie odbitek i innych pamiątek i ich wysyłka
- dojazd na sesję
- udzielenie licencji lub przekazanie majątkowego prawa autorskiego Klientowi
- prowadzenie firmy (księgowość, podatek, składki ZUS)
- promocja firmy (prowadzenie social mediów, płatna promocja)
- szkolenia
- no i jakiś zysk z tego wszystkiego dla fotografa - na życie ;) Wszak to jego praca na cały etat.
Jak widzisz, trochę tego jest, jak w każdej innej działalności, której na ogół widzimy wierzchołek góry lodowej. A jak jest w Twoim zawodzie? Ile widzą Klienci lub szef, a ile pracy naprawdę musisz wykonać?